12-03-2018 t/m 12-03-2018, BNO, W.G. Plein 600, Amsterdam, 17.00 - 20.00 uur, 390 euro,

Kickstart je bureau in 6 avonden met deze intensieve praktijkgerichte cursus!

Als startende ondernemer wil je je graag bezig houden met het product van je onderneming; dat wat je leuk vindt en goed kan. Tegelijkertijd komt er van alles op je af waar je ook aandacht aan moet besteden. Wie ben ik en wat heb ik te bieden? Wat is mijn verhaal? Hoe kom ik aan klanten? Hoe zorg ik dat ik genoeg inkomsten heb? Welke juridische en administratieve zaken moet ik regelen?

In deze praktijkgerichte cursus komen al deze vragen aan de orde. Niet als theorie, maar meteen aan de hand van jouw eigen situatie. Aan de hand van praktische modellen worden de belangrijkste onderwerpen voor een beginnend ondernemer behandeld. De modellen zijn meteen toepasbaar op je eigen situatie, waardoor je direct profijt hebt van de lessen.

Het is een intensieve cursus. Naast de lessen zal je ook een aantal uur per week met het lesmateriaal aan de slag moeten gaan en de volgende les moeten voorbereiden. Maar dat levert wel wat op! Na 6 lessen heb je alle tools in handen om aan de slag te gaan en een aantal werkmodellen die je er steeds bij kan pakken als je beslissingen moet nemen over je onderneming:

  • Lean Business Canvas
  • Elevator Pitch
  • Marketing & Communicatieplan
  • Financiële planning
  • Stappenplan komende 3-6 maanden
  • Serie algemene contracten en algemene voorwaarden


Programma

Het lesprogramma van de zes maandagavonden is als volgt opgebouwd:

12 maart 2018 - Identiteit & strategie (i.s.m. Marielle Horst-Gussenhoven)
Wie ben ik, wat is mijn verhaal en waarom doe ik wat ik doe?
Aan de hand van de Golden Circle theory van Simon Sinek ga je op zoek naar jouw eigen antwoorden op de vragen: Why?, How? en What? Tot slot zal je op basis daarvan je eigen elevator pitch schrijven die je daarna meteen in praktijk kunt brengen.

19 maart 2018 - Business Model
Vanuit je identiteit kun je gaan werken aan een business plan. Maar hoe houd je dat nou overzichtelijk en simpel?
Aan de hand van een vooraf ingevulde vragenlijst brengen we de belangrijkste componenten van je business plan in kaart. Dit doen we aan de hand van een model business plan van 1 pagina. In een oogopslag kan je zien hoe je je onderneming zal moeten inrichten of veranderen om je doelen te bereiken.

26 maart 2018 - Financiën
Wat is een reëel uurtarief? Hoe zorg ik voor een gezonde financiële fundering? Doe ik mee aan (onbetaalde) pitches? Welke financiële middelen heb ik nodig om te groeien?
Een van de belangrijkste factoren voor het slagen van een onderneming is een goed financieel inzicht. Aan het eind van de training kun je je eigen financiële situatie in kaart brengen aan de hand van een model financiële planning.

9 april 2018 - Marketing, Communicatie & Sales
Leuk zo’n business plan en elevator pitch, maar hoe zorg ik er nou daadwerkelijk voor dat ik ook opdrachten krijg?
Een van de onderwerpen waar startende ondernemers het meest mee worstelen. In deze les geven we praktische tips hoe je potentiële opdrachtgevers kunt benaderen, hoe je daar systeem in aanbrengt en hoe je focus kunt aanbrengen in je sales activiteiten. Met een opzet voor een communicatieplan en een zogenaamde 'leads-lijst' krijg je praktische hulpmiddelen om meteen mee aan de slag te gaan.

16 april 2018 - Juridische zaken (door Kim Braber en Anouk Siegelaar)
Als ondernemer kan je niet zonder een basiskennis van juridische zaken. Algemeen contractenrecht, intellectueel eigendomsrecht en algemene voorwaarden - je zult er allemaal mee te maken krijgen. De BNO kan je hiermee helpen en biedt voor haar leden ook standaard overeenkomsten en algemene voorwaarden aan. Deze les wordt dan ook verzorgd door de (juridisch medewerkers van de) BNO.

23 april 2018 - Aan de slag!
Nu je in vogelvlucht de belangrijkste onderwerpen van het zelfstandig ondernemen hebt geleerd, kan je aan de slag! Je brengt in kaart wat voor jou de belangrijkste volgende stappen zijn en krijgt de gelegenheid om je laatste vragen te stellen. En omdat je al zoveel van elkaar gehoord hebt, maar nog weinig gezien, sluiten we af met een borrel en een presentatie van je werk! 

Eindtermen

Door het volgen van deze module heeft de deelnemer inzicht in het duurzaam in stand houden van het eigen bedrijf, inclusief de communicatieve vaardigheden en de tools die daarbij nodig zijn.

Competenties: bedrijfsvoering

Trainers

Het programma wordt verzorgd door Ernestien Idenburg. Ernestien is begonnen als advocaat en heeft daarna ruime, internationale ervaring opgedaan in de financiële sector als bureaumanager van gerenommeerd interieurarchitectenbureau Concern. Zij biedt praktische ondersteuning bij het organiseren en structureren van startende ondernemingen. Daarnaast geeft zij advies en hulp met juridische zaken, financiële en operationele planning, of bij het werven van nieuwe klanten en financiering. Dit zorgt ervoor dat ondernemers weer grip krijgen op hun zaak en zich bezig kunnen houden met datgene wat ze het beste doen: een prachtig product creëren. Ernestien werkt momenteel voor diverse opdrachtgevers zoals een grafisch ontwerper, een interieurarchitectenbureau, technology start-ups, een venture capital investeerder en de BNO en BNA.

Ernestien wordt bij het onderdeel Identiteit & Strategie ondersteund door Marielle Horst-Gussenhoven (eigenaar GUSS Wholehearted Brands). Marielle is afgestudeerd psycholoog en heeft 12 jaar ervaring in marketing- en communicatierollen in het bedrijfsleven (Marie-Stella-Maris, Albert Heijn, Nestle). Afgelopen jaar is zij haar eigen onderneming gestart om organisaties die de wereld mooier en beter willen maken te helpen met krachtige marketing en communicatie. Vanuit het geloof dat sterke merken een holistische 3 eenheid zijn op basis van sociaal maatschappelijke relevantie, krachtig design en slimme commercie. Samen met organisaties gaat zij op zoek naar het bestaansrecht van hun onderneming. Wat is hun unieke identiteit? Elke merkpositionering en strategie begint daarmee. Vanuit daar formuleren we een integrale communicatiestrategie en creatief concept. Marielle werkt samen met een netwerk van sterke creatieven (zoals Thonik) waarbij zij het proces inhoudelijk begeleidt en creatieven inspireert tot de beste creatie voor campagnes en huisstijl-trajecten.

Juridische zaken wordt verzorgd door
mr. Kim Braber en mr. Anouk Siegelaar (adjunct-directeur BNO). Zowel Kim Braber als Anouk Siegelaar hebben voor hun aanstelling bij de BNO gewerkt als advocaat op het gebied van vormgevingsbescherming en overige zaken met betrekking tot intellectueel en industrieel eigendom. Beiden beschikken over zowel theoretische als praktische kennis m.b.t. de meest uiteenlopende vraagstukken, van het beschermen van een ontwerp en het sluiten van overeenkomsten met opdrachtgevers tot het zoeken naar oplossingen voor dreigende en bestaande conflicten.

Kosten

BNO-leden: € 390,- per persoon.
Niet-leden: € 468,- per persoon.

De bedragen zijn exclusief btw en transactiekosten.
De benodigde materialen en catering (koffie en thee) zijn bij de kosten inbegrepen.

Studie-uren bij- en nascholing

Deze training is goed voor 18 studie-uren bij- en nascholing en is erkend als leermodule voor de noodzakelijke eindtermen van de Beroepservaringsperiode Interieurarchitecten (BEP).

Online registreren voor het event.