30-03-2017, BNO, Danzigerkade 8A, Amsterdam, 17.00 - 21.00 uur, vanaf 490 euro,

Versterk je ondernemerscompetenties in 6 avonden; van een pionierende naar een volwassen organisatie!

Als je een aantal jaren actief bent als zelfstandig ontwerper komt er een moment waarop je je de vraag stelt: hoe verder? Blijf je alleen werken, ga je een samenwerkingsverband aan, ga je op zoek naar een partner of overweeg je iemand aan te nemen?In deze fase van de ontwikkeling van je bedrijf komen er allerlei nieuwe vraagstukken op je pad, moeten andere problemen opgelost worden. Groei heeft immers nogal wat consequenties: op het gebied van propositie en positionering, maar zeker ook op terreinen als klantenbinding, acquisitie, organisatie en financiën.
 
Als je de BNO-cursus Starten met Ondernemen hebt gevolgd heb je de basics van het ondernemerschap veroverd en daar kan je een tijdje goed mee vooruit, maar er komt een moment waarop je input nodig hebt die je helpt ook in de toekomst, in de volgende ontwikkelingsfasen van je bedrijf, succesvol te blijven.

Door de groei van je bedrijf groeien ook je verantwoordelijkheden. De kwaliteit van jouw ondernemerschap heeft niet langer alleen directe gevolgen voor jouzelf en je naasten, maar ook voor je partners of medewerkers, voor je leveranciers, en – niet te vergeten – voor je (trouwe) klanten. Meer klanten, meer omzet, meer medewerkers – prima, maar daardoor ook meer risico dat beheersbaar moet worden gemaakt. Al met al aanleiding genoeg dus om gericht tijd en energie te stoppen in het ‘upgraden’ van je ondernemerskwaliteiten.

In de cursus Verder met Ondernemen gaan we dieper in op de vraagstukken die typerend zijn voor de overgang van een pionierende naar een volwassen organisatie. 

Verder met Ondernemen is dus vooral bedoeld voor ondernemers die recent de stap hebben gemaakt van het werken als éénpitter naar een situatie waarin structureel met anderen wordt samengewerkt met meerdere professionals. En voor ondernemers die misschien nu nog niet zo ver zijn, maar die zich wel op de consequenties van groei willen voorbereiden.

Verder met Ondernemen is een intensieve cursus. Om optimaal profijt te hebben van de lessen zal je ook een aantal uren per week met het lesmateriaal aan de slag moeten gaan om na elke avond de vertaalslag te maken naar je eigen situatie. Binnen het programma is verder veel ruimte beschikbaar om van de ervaringen van andere deelnemers te leren.

Programma

De training wordt gegeven op 6 donderdagmiddag/-avonden van 17.00 tot 21.00 uur. Het programma is als volgt opgebouwd:

30 maart en 6 april 2017 – Een relevante en unieke waardepropositie
Je waardepropositie vormt het fundament onder je bedrijf. Met een scherpe waardepropositie ben je in staat klanten - maar ook medewerkers, partners en anderen - duidelijk te maken wat je voor hen kunt betekenen.?Het startpunt voor een succesvolle waardepropositie ligt natuurlijk bij jouw eigen ambitie, jouw eigen drive, jouw eigen vakinhoudelijke professionaliteit. Maar nog belangrijker is de relevantie van jouw aanbod voor (groepen) klanten. Wat levert het een klant op? Waarom zou een klant daar geld voor over hebben?
Met behulp van het Waarde Propositie Canvas gaan we op zoek naar een waardepropositie die de potentie heeft om de relevantie en uniciteit van jouw marktaanbod te vergroten en je marktpositie te verbeteren.In eerste instantie door middel van een aantal vingeroefeningen, die ten doel hebben je kennis te laten maken met het Waarde Propositie model, maar later voor één of meer voor jou relevante klantsegmenten.

13 april 2017 – Concurrentie en positionering
Tijdens de derde bijeenkomst kijken we naar verschillende vormen van concurrentie en maken we – met in ons achterhoofd een specifieke waardepropositie - een concurrentieanalyse.
Op deze avond gaan verder we aan de slag met het verkennen en inventariseren van de marktomgeving, met het definiëren van de klantbehoefte en leer je hoe je jouw positie kunt bepalen en hoe je je ‘positionering’ definieert: jouw eigen verhaal, jouw dienstaanbod en de argumenten waarmee je op een natuurlijke en je eigen manier je klanten overtuigt.


4 mei 2017 – Klanten binden en werven
Meer dan de helft van de omzet van langdurig succesvolle ondernemingen komt van bestaande klanten. Een tevreden klant werkt prettiger, keert terug en is jouw ambassadeur voor nieuwe opdrachtgevers. En een klant die je vast weet te houden bespaart acquisitie-inspanningen! Maar er komt best veel bij kijken om die zo gewenste langdurige relatie met de klant aan te gaan. Op deze avond duiken we in de materie van succesvolle klantenbinding.
Acquisitie wordt vaak geassocieerd met ‘cold calling’ en ongemakkelijke telefoongesprekken met ongeïnteresseerde prospects. Voor sommige situaties is ‘cold calling’ goed inzetbaar, maar er zijn daarnaast nog de nodige acquistie-methoden die wellicht beter passen bij jou als persoon en bij de bedrijfsmatige positionering die je hebt gekozen. Het is de kunst om je eigen successtrategie te vinden: een aanpak die goed bij je past, die resultaat oplevert en die goed vol te houden is, ook in tijden van drukte.

11 mei 2017 - Alleen is maar alleen
 Veel zelfstandige ontwerpers worstelen met het solo-bestaan. Er altijd alleen voor staan, alles zelf moeten oplossen, niemand om mee te sparren – het zijn veel gehoorde klachten over het bestaan als zelfstandig ontwerpprofessional.
Op deze avond gaan we in op de voor- en nadelen van verschillende oplossingsrichtingen, zoals het functioneren als ‘virtueel bureau’, het aangaan van een partnerschap of het aannemen van (een) medewerker(s). Stapsgewijs komen we uiteindelijk uit bij de ‘zelfdragende organisatie’, vanuit het perspectief dat er ooit een tijd komt dat je de bakens wilt verzetten en je bedrijf zou willen overdragen aan anderen.


18 mei 2017 – Financiële grip op de tent
Voldoende geld verdienen is voor veel ontwerpers geen doel op zich, maar meer een essentiële randvoorwaarde die wel in orde moet zijn om zonder veel hoofdpijn relevante en uitdagende opdrachten voor interessante klanten uit te kunnen voeren.?
Op deze avond kijken we naar de rol van (actuele) financiële informatie als onderdeel van management-informatie en naar de financiële jaarcyclus (begroten-bewaken-bijsturen). Daarbij beperken we ons niet tot zaken als winst-en verliesrekening en balans, maar besteden we ook aandacht aan het belang van liquiditeits- en omzetprognoses. En we duiken in zaken als verdienmodellen, tarieven, urenregistratie, projectadministratie, declarabiliteit, nacalculatie en facturering.

Trainer

Verder met Ondernemen wordt verzorgd door Peter Boelsma. Peter coacht en begeleidt ontwerpers/ondernemers; van start-up tot bedrijfsoverdracht, van strategie tot alle aspecten van ‘operations’. Daarnaast is hij docent ‘Design Consultancy Practice’ aan de Masterfase Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.
Peter werkt – na een loopbaan in communicatie – sinds 1990 in de designwereld. In eerste instantie een aantal jaren als managing partner van een middelgroot ontwerpbureau. Vanaf 1996 als zelfstandig ondernemer in de rol van interim-manager, troubleshooter, consultant, coach, recruiter, docent en trainer voor tientallen Nederlandse en buitenlandse ontwerpbureaus, ontwerpafdelingen, onderwijsinstellingen en ondersteunende organisaties.
Peter is oprichter van IDIS (International Design Industry Services), het eerste wervings- en selectiebureau in Nederland dat zich focust op vacatures in de ontwerpwereld. Zijn coachings- en onderwijsactiviteiten vinden plaats onder de paraplu van Coaching Creative Companies (www.coachingcreativecompanies.nl).

kosten

BNO-leden: € 490,- per persoon.
Niet-leden: € 588,- per persoon.

De bedragen zijn exclusief btw en transactiekosten.
De benodigde materialen en catering (koffie en thee) zijn bij de kosten inbegrepen.

Studie-uren bij- en nascholing

Deze training is goed voor 24 studie-uren bij- en nascholing

Online registreren voor het event.