26-10-2011 - Mijn klant betaalt niet? Op welke manieren kan ik de wanbetaler aanpakken?

Hoe goed je je zaken ook regelt, de kans is groot dat je een keer stuit op een wanbetaler. Met een wanbetaler is er geen discussie over hetgeen is geleverd, hij of zij wil of kan gewoon niet betalen. Het hangt van de situatie af wat de beste benadering is. Om te beginnen kun je aanmaningen versturen en de klant telefonisch benaderen, waarbij de toon gaandeweg wat dwingender kan worden. Als de algemene voorwaarden BNO van toepassing zijn, dan kun je wijzen op de consequenties van niet-betalen die daarin zijn opgenomen. Meestal is dat voldoende om de betaling binnen te krijgen. Werken de aanmaningen en de telefoontjes niet, dan heb je te maken met een 'echte' wanbetaler. Schakel dan een deurwaarder of incassobureau in. Wanneer er sprake is van grotere bedragen of wanneer er wel discussie is over je werk, dan kan het beter zijn om een advocaat in te schakelen.

FAQ, Zakelijk, Wanbetaler