Het Nieuwe Instituut, Rotterdam, www.hetnieuweinstituut.nl

De ontwerpstrategieën achter de Olympische Spelen van 1972; voor West-Duitsland een kans op rehabilitatie.

De Olympische Spelen van 1972 boden gastland West-Duitsland een uitgelezen kans zich aan de wereld te presenteren als een moderne, democratische en cultuurbewuste natie en een punt te zetten achter het besmette verleden. In de voorbereiding van München 1972 speelden uiteenlopende ontwerpdisciplines een centrale rol. Architectuur, design en landschapsarchitectuur waren geïntegreerd in een totaalontwerp dat openheid en inclusiviteit moest uitstralen. Halverwege de Spelen bleek hoe kwetsbaar het ideaal was en kantelde dit zorgvuldig geconstrueerde beeld volledig doordat elf leden van de Black September-organisatie het Olympisch Dorp wisten binnen te dringen en de Israëlische ploeg gijzelden. De gebeurtenis luidde een nieuw tijdperk in. Voor velen markeerde München 1972 de 'geboorte van de moderne terreur' waarbij voluit de kracht van het beeld wordt benut door de camera als strijdwapen in te zetten. De tentoonstelling Munich 1972. The Design of a Democratic Body vertelt dit controversiële verhaal door de ontwerpstrategieën van Duitse organisatoren tegenover de tactieken te plaatsen die werden aangewend voor de ontregeling ervan. Daarnaast werpt de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut licht op de rol van de media bij het verspreiden van deze verhalen.