t/m 26-10-2017, Showroom Arnhem, Langstraat 20, Arnhem, 19.30 uur (inloop), 20.00 uur (aanvang), Han-IPO-, OPA-en -BNO-leden: gratis, Studenten: 3 euro, Normaal: 8 euro, htpp://www.o-p-a.nl

Een avond over onze telefoon, swipe-gedrag, app-stress en emoji-leed.

Er zijn maar weinig producten die zo'n grote impact hebben gehad op onze cultuur en sociale omgangsvormen als de mobiele telefoon. Deze avond onderzoeken we deze impact: hoe verandert de telefoon ons dagelijks leven? Welke rol hebben ontwerpers in de verandering van ons gedrag? Welke verhalen schuilen er achter het gebruik van het object waar we het meest aan verknocht zijn?

Journalist Sidney Vollmer is op zoek naar evenwicht in dit digitale tijdperk. Zijn podcast Digitalism bestaat uit gesprekken met professoren, journalisten en ondernemers over technologie en diende als basis voor zijn boek On/Off - een verzameling essays waarin hij kritisch kijkt naar de invloed van digitale technologie op ons leven. Zijn haat-liefde verhouding met alle ontwikkelingen blijkt uit het ontwerp Block: een kooi van Faraday voor mobiele telefoons, om eindelijk weer eens ongestoord te kunnen eten of vergaderen. 

Kunstenaar Jeroen van Loon mengt zich actief in het debat over digitale ontwikkelingen en de nieuwe realiteiten die daaruit voortkomen. Zoals op het oog schattige tienermeisjes die met een mobieltje in hun hand wrede pestkoppen blijken te zijn – Kill your darlings toont de creatie van identiteiten via sociale media en laat zien hoe de digitale cultuur de manier waarop we denken over privacy, pesten en het gebruik van real-time media verandert.

Ontwerper Rein van der Ven van reclamebureau Havas Lemz focust vooral op de positieve kanten van technologie en de mobiele telefoon: iedereen heeft een minicomputer op zak waarmee je bijvoorbeeld met de app Gezonde Lucht direct de lokale luchtkwaliteit kunt checken. En met het interactieve digitale 3D meisje Sweetie zijn in een week duizend pedofielen opgespoord. Een betere wereld begint bij je telefoon?

Ontwerper en kunstenaar Yuri Veerman onderzoekt in zijn werk culturele symbolen: woorden, voorwerpen of beelden die een brug slaan tussen het fysieke en het metafysische, het concept. Zijn project Koppie Koppie maakt het abstracte idee ‘digitale privacy en veiligheid’ heel concreet door mokken te verkopen met foto’s van andermans kinderen. Wat geeft hem het recht dit te doen?

Posterontwerp: De Vormforensen