t/m 19-02-2018, Hoornwerkstraat 1, Breda, 19.30 uur (inloop), 20.00 uur (aanvang), BNO-leden: 3 euro, Student/CJP: 3 euro, Normaal: 6 euro,

Behoefte aan inspiratie, een biertje of een goed gesprek? Kom naar Overwerk en laat je inspireren door verrassende sprekers en lotgenoten.

Tickets met BNO-Korting

BNO-leden kunnen met korting naar dit event. Klik hier voor tickets en gebruik de actiecode: 'uitklokken'. 

Sprekers

De uit Bosnië afkomstige Mirko Ilic begon zijn carrière in Europa, waar hij strips en illustraties tekende, en posters, boeken en platenhoezen ontwierp. Eenmaal in Amerika werd hij art-director van Time Magazine - International Edition. Later werd hij art-director van de Op-Ed pagina’s van de New York Times. In 1995 startte hij Mirko Ilic Corp. Zijn bedrijf ontwerpt voor een brede klantenkring, van pro bono organisaties tot luxe hospitality klanten.

Hij ontving verschillende awards voor zijn werk, en zijn ontwerpen zijn te zien in collecties van musea als het Smithsonian Museum en MoMa New York.

Mirko is co-auteur van verschillende boeken met Steve Heller, waaronder Genius Moves: 100 Icons of Graphic Design, Handwritten, The Anatomy of Design, Stop Think Go DO, Lettering Large en Presenting Shakespeare. Met Milton Glaser schreef hij The Design of Dissent.

Daarnaast organiseert en cureert hij tentoonstellingen en lezingen over de hele wereld. Ook geeft hij illustratie les (master niveau) aan de School of Visual Arts in New York.

Tijdens Overwerk zal Mirko vertellen over zijn eigen praktijk, de nieuwe 3sec.gallery expositie ‘SVA Underground Images’, en maatschappelijk engagement aan de hand van het boek The Design of Dissent. Tijdens Graphic Matters was de gelijknamige expositie te zien, geïnspireerd op dit boek.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De bijzonder getalenteerde Spaanse kunstenaar Vermibus uit zijn kritiek op het commerciële schoonheidsideaal op een unieke wijze. Hij verwijdert bestaande posters uit billboards, om deze vervolgens in zijn studio te bewerken. Hij beschildert de posters met oplosmiddel en elimineert woorden, logo’s en gezichten. De posters worden vervolgens in een andere stad weer opgehangen. Daar worden ze, steeds sneller, weer verwijderd door reclame-exploitanten, óf ironisch genoeg, door kunsthandelaren die zijn werk voor veel geld doorverkopen.

Met zijn kunst verwijdert Vermibus het steriele en neppe beeld van de mensen die we dagelijks zien in advertenties. Zijn werk trekt vaak meer aandacht dan het originele beeld zou doen.

Vermibus haalt de menselijkheid van figuren weg die al gedepersonaliseerd waren, als een manier om zijn kritiek op de reclame industrie te uiten. De straat is essentieel voor zijn boodschap, aangezien dat de plek is waar zijn kunst begint en eindigt.

Tijdens Overwerk vertelt Vermibus over zijn unieke stijl en werkwijze, zijn visie op de consumptie maatschappij, het geidealiseerde beeld van het menselijk lichaam en het constante bombardement van advertenties in publieke ruimtes.