08-04-2017 - We vroegen het team van de Creative Heroes Award en wat ontwerpers in het wild naar hun persoonlijke helden.

De Creative Heroes Award, de nieuwste designprijs van Nederland, beoordeelt niet alleen op esthetiek, maar zet vooral de mensen achter een project of samenwerking op het podium. Of het nu de bevlogen opdrachtgever is, de zaadjeszaaier van een slim concept, het team dat een proces aanjaagt of de visionaire junior. 

We vroegen de mensen van de Creative Heroes Award naar hun persoonlijke helden. En we spraken meteen wat designers in het wild. Wie mogen er op een voetstuk volgens Guus, Gesina, Paul Linse en Sanne Schenk (TANK)?

  

'DE IMPACT VAN ZIJN
IDEE IS GIGANTISCH'

 

De held van Guus van Maarschalkerweerd (DesignConnector en mede-initiatiefnemer Creative Heroes Award): 'Boyan Slat, bekend van Plastic Soup. Hij noemt zichzelf inventor since birth en was pas zeventien jaar toen hij begon met de inmiddels bekende Ocean Cleanup. Ondanks alle weerstand van de gevestigde orde kreeg hij het voor elkaar. De impact van zijn tot de verbeelding sprekende idee is gigantisch en zal tot veel meer van dit soort initiatieven leiden.'

De held van Gesina Roters (Day en juryvoorzitter Creative Heroes Award): 'De opdrachtgever van het Nationaal Militair Museum in Soest. Bij military dacht ik uhmmm, maar ik ben er inmiddels vaak geweest als bezoeker en professioneel. Zoveel dingen zijn hier geslaagd: de transformatie van en de toevoeging aan de omgeving met een collectie buiten, een spectaculair gebouw waarin een lastig onderwerp interessant en leerzaam is gebracht, en een perfecte samenwerking in een consortium met Kossmann.dejong, Heijmans PPP, Felix Claus Dick van Wageningen Architecten en H+N+S Landschapsarchitecten.'


'EEN VOORBEELD VOOR VELEN
OMDAT HIJ NOOIT BANG IS
OM STERKE KEUZES TE MAKEN'

 

De held van Paul Linse (Studio Paul Linse): 'Ulf Moritz, mijn mentor vijfendertig jaar geleden aan de Design Academy Eindhoven. Afgezien van het feit dat hij mijn talent heeft opgewekt, is hij nog altijd een inspirerende mentor voor jonge talenten. Hij maakt toegankelijke producten en ruimtelijke presentaties met internationale allure, blijft onverminderd innovatief en is een voorbeeld voor velen omdat hij nooit bang is om sterke keuzes te maken en niet in te leveren op kwaliteit.'

De held van Sanne Schenk (TANK): 'De mannen van A'DAM Toren benaderen aardig de rol van droomopdrachtgever. Ze verenigden zich in het bedrijf Six Senses en stelden een creatief team samen met The Stone Twins voor de identiteit, Northern Light voor de Lookout – de toeristische experience – en TANK voor het interieur van tien etages. Ondanks dat niemand van de betrokkenen ooit zoiets complex als "een toren" had ontwikkeld, bleef het enthousiasme onverminderd groot en werd gezocht naar de leukste en meest originele invulling van de verschillende etages.'

Heb je zelf ook een creatieve held? Misschien komt deze wel in aanmerking voor de Creative Heroes Award. Kijk hier voor meer informatie. Inzenden kan nog tot 15 april.