17-12-2016 - De Best Client Award ging dit jaar naar Brabantia. De verhalen van Transavia en MultiTankcard, de genomineerden, zijn zeker ook de moeite waard.

Transavia staat bekend als budgetluchtvaartmaatschappij. In een extreem concurrerende markt koos het bedrijf ervoor design bewust in te zetten om het merk een impuls te geven, zowel extern als intern. De re-branding moet bijdragen aan een verdere internationale uitrol van het bedrijf. Het is de bedoeling om naast vakantiegangers vooral ook zakelijke reizigers te bereiken. Transavia zet hier op in met een nieuwe visuele identiteit ontworpen door Studio Dumbar, een nieuw e-commerce platform van de hand van Mirabeau en re-branding van alle uitingen.

 

'JE MOET DIGITAAL NIET INZETTEN
OM MENSEN TE VERVANGEN, MAAR OM
MEDEWERKERS TE VERSTERKEN'

 

De jury van de Best Client Award prijst de opdrachtgever omdat deze in de samenwerking een optimale balans heeft gevonden tussen ruimte geven aan creativiteit en niet snel tevreden zijn. Het samenwerkend team van beide ontwerpstudio's is daarmee tot grote hoogte gestuwd, wat heeft geleid tot een re-bandingproject dat in alle facetten van veel lef getuigt en dat Transavia-medewerkers trots maakt op hun bedrijf. Bovendien is het gelukt om een dialoog met de passagier tot stand te brengen. Het resultaat is meetbaar: het aantal online boekingen van de Transavia-site overstijgt inmiddels de boekingen via intermediare sites. Dude stelde Adjan Kodde, directeur van Mirabeau een paar vragen.

Mirabeau werkt al lang samen met Transavia. Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
Adjan Kodde: 'Transavia en Mirabeau werken al tien jaar samen. We boeken concreet resultaat in de ambitie van Transavia om de best digital airline te worden. Om die ambitie waar te maken dient er een perfecte vermenging te zijn van strategie, marketing, (customer experience) design en technologie binnen het complexe speelveld van een airline. De samenwerking is bijzonder intensief met diverse multi-disciplinaire teams die samengesteld zijn uit experts van Transavia, Mirabeau en waar nodig andere partijen.'

Bij de re-branding opdracht hebben jullie Studio Dumbar betrokken. In welk stadium was dat?
'Op het moment dat we wisten dat de impact van de digitale strategie zo groot zou worden dat deze impact zou krijgen op het corporate brand en daarmee alle kanalen tot en met de livery van de toestellen wisten we dat we dat niet alleen moesten doen. We hebben een oriëntatie gedaan en daar is Studio Dumbar uitgekomen. Samen met hen is het nieuwe brand ontworpen vanuit een digital perspectief.'

Waar lag de grote uitdaging in dit project en hoe hebben jullie die aangepakt?
'Er waren diverse uitdagingen. Een belangrijke was de symbiose tussen de bestaande kracht van Transavia (de mensen die het verschil maken) en de ambities op digitaal gebied. Je moet digitaal niet inzetten om mensen te vervangen, maar om medewerkers te versterken op verschillende gebieden, zoals bijvoorbeeld klantvriendelijkheid. Een andere grote uitdaging was de benodigde grote stap van re-branding in combinatie met de low cost attitude van Transavia. Ze hebben lef getoond door een periode op bepaalde gebieden twee brands naast elkaar te hanteren, een big bang was simpelweg te kostbaar en onnodig voor de strategie.' 

WWW.MIRABEAU.NL
WWW.STUDIODUMBAR.COM

Dude