10-10-2017 - Vijf jonge ontwerpers/ontwerpstudenten zijn genomineerd voor de BNO Packaging Talent Award.

Tijdens het SUPERFAST#4 event op 27 oktober te Eindhoven (in de Dutch Design Week) worden de winnaars bekend gemaakt. De casus - ontwerp een verpakkingsontwerp voor een biertje - kwam dit jaar van Brouwers Albert Heijn.

Het betreft de uitbreiding van het assortiment met special edition: IPA - India Pale Ale. De opdracht was om binnen de merkidentiteit van Brouwers een nieuw verpakkingsdesign voor het IPA biertje te ontwikkelen en deze identiteit te vertalen naar de verschillende producten en dragers.

Jury

- Jobert van de Bovenkamp, voorzitter (Creative director Millford)
- Jeroen Provoost (Manager Design & Visual Identity Albert Heijn)
- Ditte Glebbeek (Design Director, dBOD, VBAT Group)
- Tessa Oudijn (Creative director en partner in BRUM)
- Secretaris van jury: Rita van Hattum (BNO)

De jury is te spreken over de algehele kwaliteit van de inzendingen en het enthousiasme waarmee aan de opdracht is gewerkt. Veel deelnemers hebben de briefing goed gelezen. Elementen uit de ontstaansgeschiedenis van IPA bier zijn in menig ontwerp terug te vinden en patronen en kleuren refereren aan het karakter van India. Dat levert mooie beelden, verhalen en voorstellen met potentie op. Toch zijn er extra stappen nodig om de ontwerpvoorstellen aan te laten sluiten bij de merkidentiteit van Brouwers en ook echt 'schapwaardig' te maken.

Genomineerden

- Amanda de Ruiter (student Grafisch Lyceum Utrecht)
- Lennaert van 't Loo (student Grafisch Lyceum Rotterdam)
- Tijs Kramer (student Academie voor Creatieve Technologie, Saxion Hogeschool Enschede), illustratie Lenart Slabe
- Pim Elschot (afgestudeerd in 2017, Media vormgeving, St Lucas Boxtel)
- Eva Verbeek (afgestudeerd in 2016, Communicatie en Multimedia Design Avans Hogeschool Den Bosch).

De winnaar ontvangt € 1500,-. Tweede en derde prijs zijn respectievelijk € 250,- en €150,-.

Uitreiking

De uitreiking is tijdens SUPERFAST #4 - Gamechanging in packaging - op 27 oktober 2017 in het Natlab Eindhoven. Het is de vierde keer dat de BNO Packaging Talent Award wordt uitgereikt, mede dankzij Easyfairs/Packaging Innovations.

BNO NEXTpack

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack. Doel is het vakgebied onder de aandacht te brengen van design studenten, jonge ontwerpers en beroepsopleidingen.

BNO NEXTpack verenigt vooraanstaande Nederlandse brand en packaging design bureaus: Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, DesignBridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en Snow Donuts. 

Beeld

Amanda de Ruiter
Lennaert van 't Loo
Tijs Kramer, illustratie Lenart Slabe
Pim Elschot
Eva Verbeek