03-03-2017 - Clever°Franke en Frédérik Ruys zijn de winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016. Zij ontvangen beiden een geldbedrag van 1.500 euro dat beschikbaar is gesteld door Stichting Pictoright.

Clever°Franke en Frédérik Ruys zijn de winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016. Beide prijzen werden uitgereikt in de categorie Digitaal. De categorie Print leverde geen winnende infographic op. De prijswinnaars ontvangen elk een geldbedrag van 1.500 euro dat beschikbaar is gesteld door Stichting Pictoright. 

Voor de jury staken de twee inzendingen met kop en schouders boven de rest uit. Totaal verschillend, maar beiden even sterk. "De projecten van de winnaars laten bij uitstek zien wat de meerwaarde van (data)visualisatie is: het in beeld brengen van datgene wat met het blote oog niet zichtbaar is, zodat de kijker/gebruiker tot waardevolle inzichten kan komen", meldt het juryrapport.

Fietsen in Washington, D.C.

De winnende interactieve datavisualisatie "District Mobility: Multimodal Transportation in the District" van Clever°Franke brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. in beeld. De visualisatie is enorm rijk aan informatie, maar is door zijn heldere structuur heel eenvoudig te gebruiken. Het intuïtieve ontwerp en de elegante transities verleiden de gebruiker om de data stapsgewijs te verkennen. Beknopte bijschriften geven relevante context-informatie, zodat de gebruiker waardevolle inzichten krijgt.

Aardbevingen in Groningen

Frédérik Ruys (i.s.m. Geert Rozinga en Bircan Ünlü) won met zijn geanimeerde datavisualisatie "Blow Out 't Haantje" voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO). De visualisatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren 't Haantje in 1965. De kijker wordt op een visuele manier meegevoerd van een historische reconstructie naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal. Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.

Eervolle vermeldingen

Naast de twee winnaars zijn er drie eervolle vermeldingen. Deze projecten kwamen om verschillende redenen niet in aanmerking voor een nominatie of een prijs, maar verdienen volgens de jury de aandacht omdat ze elk op een andere manier de grenzen van het vakgebied op een inspirerende manier verleggen.

Clever°Franke kreeg een eervolle vermelding voor Red Bull x BYBORRE, een real-time datavisualisatie-experience ontworpen voor het Amsterdam Dance Event. De jury is onder de indruk van de toepassing van innovatieve technologie op basis van biometrische gegevens en de vertaalslag van real-time data naar een artistiek eindresultaat.

Frédérik Ruys ontving een eervolle vermelding voor Solargraphie, een datavisualisatie van de zonnebanen boven Utrecht, vastgelegd op fotografisch papier met behulp van een bierblikje. De jury is gecharmeerd door de eenvoudige schoonheid van dit experiment.

De derde eervolle vermelding was voor de inzending Rapfactcheck van Yordi Dam. Op het Instagram-account Rapfactcheck worden teksten van rappers op een tongue-in-cheek manier inzichtelijk gemaakt door middel van infographics. Naast alle high-brow inzendingen vond de jury deze inzending verfrissend, ongepolijst en grappig. De maker wil op een snelle, frisse en social-only manier taaltrends in de Nederlandse hiphop inzichtelijk maken, waardoor ook een jong publiek (dat vaak niet met datavisualisatie bekend is) kennismaakt met infographics.

Geen winnaar in de categorie Print

Deelnemers konden inzenden voor twee categoriën: digitaal en print. Er waren 21 inzendingen voor de categorie print, 37 inzendingen voor de categorie digitaal en 2 voor zowel print als digitaal. De jury besloot echter dit jaar geen prijs uit te reiken in de categorie print. Hoewel er een paar sterke inzendingen waren, vond de jury geen van de vijftien inzendingen op alle vlakken goed genoeg om als inspirerend voorbeeld te dienen voor het hele vakgebied. 

De jury 

De inzendingen werden beoordeeld door een zeskoppige jury, bestaande uit: Karin Schwandt (infographicsmaker en BNO-bestuurslid), Maren Wiersma (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken), Arent Benthem (in60seconds), Robert Stiphout (freelance redacteur), Stephan Okhuijsen (data consultant en directeur Datagraver) en Max Gorbachevskiy (oprichter Infographer, Moskou).

De BNO Infographics Jaarprijs

De BNO Infographics Jaarprijs wordt uitgereikt door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). De prijs is bedoeld om de kwaliteit van het vakgebied infographics en datavisualisatie te bevorderen en de kwaliteit ervan onder de aandacht te brengen.

Kijk hier voor meer informatie over de BNO Infographics Jaarprijs.

Beeld

1. Clever°Franke - District Mobility: Multimodal Transportation in the District
2. Yordi Dam – Rapfactcheck
3. Frédérik Ruys - fragmenten en animatie Blow Out ’t Haantje voor Onzichtbaar Nederland (VPRO)
4. Winnaar Clever°Franke (foto: Hans Tak)
5. Winnaar Frédérik Ruys (foto: Hans Tak) 

Downloads