21-10-2015 - Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Award 2015.

De jury heeft drie prijzen toegekend onder de acht genomineerde ontwerpers en ontwerpstudenten. De winnaars namen hun prijs in ontvangst tijdens Materials XL | Future Packaging Concepts, een evenement over de toekomst van packaging en packaging design tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.

De BNO Packaging Talent Award is een prijsvraag voor jonge ontwerpers en ontwerpstudenten. Aan de hand van een briefing wordt een (conceptuele) design­oplossing gevraagd voor een food- en een non-foodverpakking. In 2014 was de eerste editie van de prijsvraag. Doel van de prijsvraag is jong talent te interesseren voor het vakgebied verpakkings­ontwerpen en opleidingen aan te zetten dit ontwerp­specialisme in hun onderwijs­aanbod op te nemen.

In 2015 hebben Philips en Koopeenkoe.nl een briefing aangeleverd. In de categorie non-food gaf Philips opdracht voor het bedenken van een second-life oplossing voor de omdoos van een strijkijzer. Crowdbutchinginitiatief Koopeenkoe.nl vroeg om een redesign van het vleespakket dat zij aan hun klanten leveren. De jury was verheugd over het aantal en het niveau de inzendingen.

Hangijzer

Voor de Philips-praktijkcase kwam de ophangbare opbergconstructie van Denise Veenendaal als winnend ontwerp uit de bus. Ze ontving de eerste prijs voor haar hitte­bestendige constructie die aan de strijk­plank hangt om het strijkijzer in te zetten. Strijkijzer en plank blijven zo bij elkaar. Het ontwerp vol­doet volgens de jury aan de definitie van een second-life oplossing, heeft een duidelijke link met het product en voegt meerwaarde toe aan de productervaring.

Koedybag

De eerste prijs onder de inzendingen voor Koopeenkoe.nl ging naar Sabine Krouwer. Een prachtig uitgevoerd ontwerp met een premium uitstraling, waarmee Koopeenkoe.nl zich graag associeert. Hoewel de draagtas "Koedybag" vanwege transporttech­nische redenen aangepast zou moeten worden, vindt de jury dat er zoveel goede elementen in dit ontwerp zitten dat een eerste prijs gerechtvaardigd is. Alles ziet er fantastisch uit en zorgt ervoor dat je als klant bevestigd wordt in je keuze voor een kwaliteitsproduct. De jury vindt deze inzending unaniem de beste.

Brandmerk

De tweede prijs was voor Maaike Fecken die zichtbaar veel aandacht aan haar ontwerp voor Koopeenkoe.nl heeft besteed. Ze creëert een sfeervol beeld met brand­ijzerachtige effecten. Rood als kleurcombinatie in relatie tot vlees is gevaarlijk, maar de wijze waarop de rode zegels in het ontwerp zijn toegepast zorgt voor frisse accenten. Details in het ontwerp zijn per­soonlijk – oornummer, handtekening van de slager etc. – en de etikettering is helder.

Beide eerste prijswinnaars ontvingen een trofee en een bedrag van 1.500 euro. De winnaar van de tweede prijs kreeg naast een trofee een bedrag van 250 euro overhandigd. Voor de overige vijf genomineerden was er een eervolle vermelding. De jury van de BNO Packaging Talent Award 2015 werd gevormd door: Gary Scriven (Philips), Yvo van Rijen (Koopeenkoe.nl), Jobert van de Bovenkamp (Millford), Frank Nas (voorzitter jury, Design Bridge) en Rita van Hattum (secretaris jury, BNO).

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack om het vakgebied packaging design onder de aandacht te brengen van designstudenten, jonge ontwerpers en beroepsopleidingen. De BNO Packaging Talent Award wordt mede mogelijk gemaakt door: Grafische Groep Matthys, Packaging Innovations en Volkers.

BNO NEXTpack: the next step in packaging design

BNO NEXTpack is de packaging-designbron van Nederland. Inspirerend met overtuigende en verrassende informatie over de betekenis van verpakkingsontwerp in het dagelijks leven van iedereen. NEXTpack geeft inzicht in het vak, verwoordt het antwoord van de discipline op relevante ontwikkelingen en maatschappelijke discussies en prikkelt de verbeelding. BNO NEXTpack verenigt de belangrijkste Nederlandse packaging-designbureaus: Anthem, BooM creatives, Brand Candies, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, DBOD, Design Bridge, DreamCatch, FLEX/theINNOVATIONLAB, Millford, OD, Pepper Design, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en WAACs.