18-02-2016 - Dude, Dutch Designers Magazine met chief designer Adrian van Hooydonk (BMW) verschijnt in het Duits.

Duitstalige editie Dutch Designers Magazine met chief designer Adrian van Hooydonk (BMW) benadrukt banden tussen Duitse en Nederlandse creatieve industrie.

Nederland is partnerland van de Munich Creative Business Week, van 20 tot en met 28 februari in München. Ter gelegenheid daarvan verschijnt van Dude, Dutch Designers Magazine een Duitstalige editie, die op het evenement gratis wordt verspreid. Hoofdrolspeler en gastredacteur van het magazine is de Nederlandse ontwerper Adrian van Hooydonk, chief designer van het Duitse automerk BMW.

Van Hooydonk blikt in het nummer terug op vervlogen tijden, waarin ‘techniek iets moois was wat ons leven verrijkte en we nog geen vragen stelden over de negatieve effecten’. Design en techniek zijn een uitdrukking van de tijd, en vooral auto’s vormen een spiegel van de maatschappij – en alle angsten, dromen en verlangens die er spelen. Van Hooydonk: ‘Wat betekent modern nog en wat is er gebeurd met die toekomst waar we allemaal zonder voorbehoud in geloofden?’

Design is als geen andere discipline in staat scenario's te maken voor die toekomst; dat is het overkoepelende thema van deze editie van Dude. Futuristische luchtfietserij heeft echter plaatsgemaakt voor validatie. Als gevolg daarvan is de verantwoordelijkheid van ontwerpers groter geworden. Onder andere de ontwerpers Paul Gardien (Philips), Daan Roosegaarde, Marije Vogelzang en Mirjam van der Lubbe (Van Eijk en Van der Lubbe) gaan hier in het hoofdartikel verder op in.

Dude, Dutch Designers Magazine is een uitgave van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Het kwartaalblad geeft een inkijk in de wereld van designers, in hun manier van denken en werken, in wat ze fascineert en inspireert, in hun vak en carrière. Naast de Duitstalige versie verschijnt deze editie met Adrian van Hooydonk ook in het Engels. Beiden zijn verkrijgbaar in een gedrukte oplage, en te lezen als online magazine. De uitgaven zijn mogelijk gemaakt met subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Op 26 februari wordt de Duitstalige editie van Dude officieel gepresenteerd in een kort programma, voorafgaand aan de uitreiking van de iF Awards in BMW Welt. Na een kort welkom door Peter Vermeij, de Nederlandse consul-generaal in München, en een gesproken column door Jeroen van Erp, hoogleraar concept design aan de TU Delft, ontvangt Adrian van Hooydonk de Dude uit handen van Madeleine van Lennep, directeur BNO.

Van 20 t/m 28 februari en zolang de voorraad strekt wordt het magazine gratis verspreid op het MCBW FORUM in de Alte Kongresshalle, de hoofdlocatie van de Munich Creative Business Week. Het tijdschrift is ook online te lezen, via bno.nl/dude.

Over Adrian van Hooydonk

Adrian van Hooydonk (1964) studeerde industrieel ontwerp aan de TU Delft en haalde zijn postgraduate aan het Art Center College of Design in Vevey, Zwitserland. In 1992 begon hij als ontwerper bij de BMW Group, en van 2001 tot 2004 was hij directeur van het vermaarde bureau DesignworksUSA, een dochteronderneming van BMW. In 2009 werd hij hoofd van de ontwerpafdeling van het automerk. Adrian van Hooydonk drukte zijn stempel op het ontwerp van de BMW 6- en 7-serie. Ook was hij verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe MINI, de auto die in Born bij VDL Nedcar wordt gemaakt en de redding van dit bedrijf heeft betekend. In 2015 werd Van Hooydonk geïnstalleerd als erelid van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) vanwege zijn bijzondere verdiensten voor het vak.

Over Creative Holland

De creatieve industrie, één van de negen topsectoren in Nederland, richt de focus op Duitsland. Na diverse succesvolle activiteiten in 2015 staat er ook voor dit jaar veel op het programma. In 2016 is Nederland partnerland van drie grote en een aantal kleinere evenementen, waaronder de Munich Creative Business Week. Meer informatie via www.creativeholland.com.

Voor de redactie, niet voor publicatie:

Neem voor meer informatie en beeldmateriaal contact op met Freek Kroesbergen (freek@bno.nl).