11-04-2017 - Dude is vanaf het nieuwe lentenummer in heel Nederland te koop.

Dude, Dutch Designers Magazine is vanaf het komende nummer in heel Nederland in boekwinkels en kiosken te koop. De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), uitgever van het blad, wil via deze weg een breder publiek bereiken.

Dude toont ieder kwartaal de volle breedte van het ontwerpvak, stelt elke editie een andere ontwerper centraal en brengt daarnaast vele andere ontwerpers en praktijken voor het voetlicht. Naast persoonlijke interviews en business cases staat het vol nieuw, succesvol en inspirerend werk. 

Doorbladeren of de diepte in

Dude is een vakblad over en voor designers, en dat blijft het. De inhoud is echter interessant en relevant voor een veel breder publiek. Het ontwerpvak raakt iedereen, alles om ons heen is immers ontworpen. "Het is bijzonder dat een vakblad in het tijdschriftenschap terechtkomt. Maar Dude is een vakblad met de feel van een publieksblad. Lekker doorbladeren of de diepte in, het kan allebei. Ook zoeken we in het blad vaak een persoonlijke, relativerende of zelfs humoristische insteek", zegt hoofdredacteur Freek Kroesbergen. 

Positief effect op ontwerp

Door de grotere verspreiding is het mogelijk het algemeen publiek – in het bijzonder opdrachtgevers van ontwerpers – beter te informeren over de toegevoegde waarde van design en de manier waarop ontwerpers werken. Ook dat is belangrijk, volgens Kroesbergen: "Inzicht in het ontwerpproces draagt bij aan goed opdrachtgeverschap. En dat heeft weer een positief effect op de kwaliteit en effectiviteit van het ontwerp."

Dude ligt vanaf 25 april in de schappen en kost €6,95. In dit lentenummer staat illustrator Gijs Kast centraal. Hij gaat onder meer in op de waarde van goed opdrachtgeverschap, illustratie als designdiscipline, zelfpromotie en het belang van originaliteit. Kijk voor meer informatie over de inhoud en de mogelijkheid tot abonneren op bno.nl/dude.

Dude verschijnt vier keer per jaar. Het magazine is ontworpen door het Utrechtse ontwerpbureau Dietwee en wordt mede mogelijk gemaakt met de steun van de overige partners: papierleverancier Antalis, drukkerij Aeroprint en binderij Hexspoor

– EINDE BERICHT –

Voor de redactie, niet voor publicatie:

Download hieronder de cover en de collage. Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en overige persaanvragen contact op met Freek Kroesbergen (freek@bno.nl).

Dude 1, 2017 (cover)

Dude 1, 2017 (collage spreads)