15-02-2018 - Pure Digital gaat een samenwerking aan met Building Holland en BNO om digitaal drukwerk en de creatieve toepassing daarvan te stimuleren.

Pure Digital gaat een samenwerking aan met Building Holland, de meest toonaangevende beurs voor de bouw- en architectuurmarkt in de Benelux, en met BNO, de meest vooraanstaande vereniging en community in Dutch design. Het triumviraat wil het belang van creativiteit in het groeiproces van visie tot realiteit onderstrepen in de interieurdecoratie-markt en daarbij benadrukken welke rol de enorme veelzijdigheid van digitaal drukken hierin kan spelen. Pure Digital wil zo zowel bezoekers als exposanten een unieke en allesomvattende ervaring meegeven waarin creatieve visie, technische expertise en praktische realisatie hand in hand gaan.

Pure Digital – de kloof dichten tussen digitale creativiteit en print

Een recent onderzoek van Pure Digital naar de moeizame groei van digitaal drukken toonde aan dat het water veel te diep is tussen de creatieveling enerzijds en de drukmarkt anderzijds. Pure Digital wil bruggen bouwen om die afstand te overstijgen.

Frazer Chesterman, directeur en mede-eigenaar van FM Brooks licht toe: "Traditionele beurzen willen vooral machines verkopen. Tot nu was er geen andere beurs die een belangrijk drukprobleem aanpakte, namelijk ontwerpers en creatievelingen inspireren. Personalisatie gebeurt niet alleen in de privacy van een (t)huis; ook retail, kantooromgevingen, hobbyprojecten en horeca zien de mogelijkheden om hun stempel te drukken. Daarom willen we een platform zijn waar exposanten en bezoekers het volle potentieel van digitaal drukken kunnen begrijpen en omarmen."

Grenzen overstijgen - creatieve vrijheid voor vrije creativiteit

Het grootste voordeel van digitaal drukken is dat het ontwerpers meer vrijheid geeft dan analoog drukken. Bij digitaal drukken, kan een ontwerper snel proberen, al dan niet snel falen, maar altijd des te sneller opnieuw beginnen zonder geconfronteerd te worden met de typische problemen van analoog drukken, zoals grote volumes. Creatieve vrijheid stimuleert zo eindeloze creativiteit - een leitmotiv tijdens Pure Digital.

Om dit te realiseren, brengt Pure Digital het beste van het beste in een locatie samen:

• Drukwerk - Pure Digital focust op kwaliteit en trok enkele van de grootste spelers aan, zoals HP en Durst. Grote formaten op speciale materialen, speciale applicaties op ongewone locaties – geen creatieve grenzen te bespeuren.
  • Pure Digital content programma met bijdrage van BNO. De vereniging stuurt enkele inspirerende ontwerpers en creatievelingen voor keynote presentaties rond digitale drukinnovatie.
  • Building Holland – als aangrenzende show moedigen ze bezoekers aan om beide shows te bezoeken en zo de holistische ervaring te beleven. Bouw, afwerking en personalisatie als een groot geheel. Van visie tot realisatie.

Pure Digital rekent op volgende bezoekers om hun comfortzone te verlaten en digitaal te ontdekken:

• Architecten, binnenhuis- en productontwerpers – een nieuwe wereld binnen interieurdecoratie gaat open met nieuwe applicaties, texturen en ervaringen voor hun klanten.
  • Creatieve directeurs en ontwerpers binnen de verpakkings- en commerciële drukwerkmarkt – digitaal drukken laat creatieve vrijheid toe voor verfijnde marketingcampagnes en in-store decoratieve projecten.
  • Drukkers – leren bij hoe nieuwe applicaties ook nieuwe business kunnen genereren. Digitaal drukken zien, doet digitaal drukken om zo een winstgevend potentieel te ontdekken.

Consumententrends tegemoetkomen met digitale drukmogelijkheden

Massaconsumptie ruimt stilaan baan voor een overheersende trend naar individuele zelfexpressie. De grafische en creatieve markten evolueerden technisch zodanig sterk dat de technologie momenteel zowat elk beeld en elke emotie kan overbrengen op zowat elk type materiaal. De mogelijkheden zijn er, het is nu aan de creatieveling en de drukker om elkaar tegemoet te komen, te ontwerpen en te drukken.

BNO, Building Holland, Pure Digital en HP geloven alvast in het potentieel:

Freek Kroesbergen, communicatiemanager bij BNO, licht toe: "BNO is de toonaangevende community van Nederlandse brand, corporate, packaging, retail en interieurontwerpers. We kijken uit naar deze samenwerking met Pure Digital Design om zo onze leden en de gehele industrietak sneller nieuwe perspectieven te kunnen bieden. De innovatieve exposanten op Pure Digital maken maar al te duidelijk hoe de digitale druktechnologie creativiteit niet alleen stimuleert, maar ook realiseert door unieke ervaringen te creëren met ontwerpen die echt het verschil maken.

Richard Klein, Managing Director, Building Holland – "We kijken uit naar de nauwe samenwerking met Pure Digital en zien veel mogelijkheden voor bezoekers om inspiratie op te doen tijdens beide shows. Building Holland is het event bij uitstek in Benelux voor de bouw – en architectuurmarkt en ook daar zien we veel interesse voor interieur decor. Volgens mij kunnen we veel ervaringen uitwisselen en samen sterker worden. We zijn ervan overtuigd dat een open geest tot nieuwe mogelijkheden leidt en we kijken uit naar positieve resultaten."

Marcus Timson, organisator van Pure Digital, duidt: "Ontwerpen is geen proces in isolement. Ontwerpers hebben creatieve input nodig van drukkers en ontwerpers om zo visie in realiteit om te zetten. Pure Digital wil die co-creatie niet alleen stimuleren, maar ook echt mogelijk maken. Met de steun van BNO, Building Holland en onze exposanten en sponsors zijn we ervan overtuigd dat we zowel B2B als B2C bezoekers een serieuze meerwaarde kunnen aanbieden.

Terry Raghunath, Business Development Manager – Printed Interior Decoration bij HP, sluit af: "Iedereen kan koken, maar de kwaliteit van de chef en ingrediënten maken de kunst. De markt had nood aan een platform dat idee, creatie, technologie en realiteit samenbrengt. Pure Digital is het perfecte initiatief om alle betrokken partijen in dezelfde locatie te verzamelen en de digitale creatieve realisatie te evangeliseren."

1) The Creative (Advertentie Pure Digital)
2) Marcus Timson en Frazer Chesterman (Co-Founders Pure Digital)

The Creative

Marcus Timson en Frazer Chesterman (Co-Founders Pure Digital)