24-09-2015 - Winnende infographic toont de consumptie van toegevoegde suikers.

Ruiter Janssen ontving op 24 september de BNO Infographics Jaarprijs 2015 voor zijn infographic 'Datalandschap Suiker'. De infographic, over de consumptie van toegevoegde suikers, verscheen in nrc.next op 1 februari 2014. Het 'wilde beeldgebruik' en het 'fysiek maken van de consumptie van overbodige suikers' sprak de jury direct aan. 'Lekker tegendraads' en ook wel ' punk' zijn kwalificaties die de jury aan deze winnaar toekende.

Naast winnaar Ruiter Janssen waren dit jaar genomineerd: Erik van Gameren met 'Wat de troonrede over ons zegt' (verschenen in NRC Handelsblad, 16 september 2014), en Fokke Gerritsma voor de infographic 'Wat doet Europa met ons geld?' (verschenen in NRC Handelsblad, 13 mei 2014).

De jury

De jury van de BNO Infographics Jaarprijs 2015 bestaat uit Stephan Okhuijsen (Weblog Sargasso, Vereniging van online journalisten), Filip de Blois (winnaar van de BNO Infographics Jaarprijs 2013), Marieke Griffioen (design director Edenspiekermann) Mirjam Leurissen (infographicmaker Dutch Data Design, winnaar zilver Malofiej23) en Olivier van Hoye (chef grafische redactie Het Nieuwsblad).

De BNO Infographics Jaarprijs

De BNO Infographics Jaarprijs wordt uitgereikt door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). De prijs is bedoeld om de kwaliteit van het vakgebied infographics en datavisualisatie te bevorderen en de kwaliteit ervan onder de aandacht te brengen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Neem voor meer informatie en beeldmateriaal contact op met Freek Kroesbergen (freek@bno.nl).

Ruiter Janssen - Datalandschap suiker