28-10-2016 - Sean Valies en Luna den Hoed winnen packaging-designprijsvraag.

Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Awards 2016. Sean Valies (eerste plaats) en Luna den Hoed (tweede) namen hun prijs in ontvangst tijdens SUPERFAST #3, een evenement over nieuwe ontwikkelingen in packaging design.

De opdracht voor deze derde editie bestond uit het ontwerpen van een verpakkingslijn voor het nieuwe broodbeleg en/of de vegetarische rookworst van De Vegetarische Slager.

De winnaars

De eerste prijs ging naar Sean Valies, student grafisch ontwerp aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag. De jury vond zijn inzending heel goed passen bij de merkuitstraling van De Vegetarische Slager. De jury: "De speelse typografie en Jugendstil-achtige illustraties sluiten één op één aan bij het logo van De Vegetarische Slager en geven tegelijk een eigen subtiele dimensie aan de verpakking als geheel. De verpakking is eenvoudig, uitnodigend en roept associaties met een slagerij op, waardoor het ontwerp goed kan concurreren met de echte vleesproducten in het koelversschap."

De tweede prijs ging naar Luna den Hoed (Grafisch Lyceum Utrecht) die het complete verpakkingsmateriaal, schaaltje en plastic bakje, op stijlvolle wijze in het ontwerp had opgenomen. De jury: "Het mooi uitgewerkte tegelmotief roept associaties op met een ouderwetse slager, is stilistisch fris en smakelijk en past bij de transparante verpakking. Het gehele ontwerp, met het witte 'betegelde' schaaltje en de witte verzorgde typografie, oogt esthetisch en schoon. Haar idee leeft ook bij het bedrijf zelf. De Vegetarische Slager is al langer bezig om tegelmotieven in een deel van de verpakkingsontwerpen op te nemen."

Eervolle vermeldingen

De overige drie genomineerde ontwerpers Laura Voet, Daisy van der Genugten en Jasper Joris ontvingen geen prijs, maar wel een eervolle vermelding.

Toename inzendingen

De derde editie van de award laat duidelijk een toename van inzendingen zien ten opzichte van voorgaande jaren. Meer dan 70 studenten en jonge ontwerpers toonden zich geïnteresseerd waarvan 33 ontwerpvoorstellen werden ontvangen en gejureerd.

De jury

De jury van de BNO Packaging Talent Award 2016 bestond uit: Frank Nas (managing director Design Bridge / voorzitter BNO NEXTpack), Niko Koffeman (directeur marketing en communicatie De Vegetarische Slager), Katja Gruijters (food designer), Thea Bakker (design director VBAT) en Marco de Meijer (creative director Millford).

BNO Packaging Talent Award

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van BNO NEXTpack. Doel van de prijsvraag is om jonge ontwerpers en ontwerpstudenten te interesseren voor het vakgebied verpakkings­ontwerpen en opleidingen aan te zetten dit ontwerpspecialisme in hun onderwijsaanbod op te nemen. Editie 2016 werd mede mogelijk gemaakt door Packaging Innovations.

BNO NEXTpack

BNO NEXTpack verenigt binnen de BNO de toonaangevende packaging designbureaus van Nederland. Het platform wil opdrachtgevers, studenten, vakgenoten en pers inspireren met overtuigende en verrassende informatie over de betekenis en het belang van packaging design. BNO NEXTpack wordt gevormd door: Anthem, BooM creatives, Brand Candies, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, DBOD, Design Bridge, Dreamcatch, FLEX/design, Millford, OD, PROUDdesign, REGGS, Sogood en VBAT.

Beeld
1 Rookworstverpakking van eerste prijswinnaar Sean Valies
2 Filet Americain van eerste prijswinnaar Sean Valies
3 Verpakkingen van tweede prijswinnaar Luna den Hoed 

Downloads

Logo BNO Packaging Talent Award

Logo De Vegetarische Slager

Campagnebeeld BNO Packaging Talent Award 2016

Inzending Sean Valies (1)

Inzending Sean Valies (2)

Inzending Luna den Hoed (3)

Juryrapport BNO Packaging Talent Award 2016