Briefing

Het Celiac Disease Consortium vroeg ons de nieuwe campagne te ontwikkelen voor het International Celiac Disease Symposium 2009 in Amsterdam. Naast het uiteenzetten van een herkenbare stijl en verschillende communicatie-uitingen moest het ontwerp de volgende primaire doelen bereiken:

Genoeg aanmeldingen generen voor een relatief klein onderzoeksgebied en symposium, dit gezien het grote aanbod van congressen waaruit wetenschappers jaarlijks kunnen kiezen. De communicatie-uitingen moesten op een visuele wijze het onderzoek en onderwerp inzichtelijk maken.

 

Concept ontwikkeling

De volledige identiteits- en campagnevisuals zijn ontworpen op basis van onze interpretatie van de ziekte coeliakie. Coeliakie is een aandoening waarbij de patiënt chronisch overgevoelig is voor bepaalde eiwitten, zogenaamde gluten. Deze eiwitten komen vooral voor in granen zoals tarwe, gerst en rogge. Coeliakie-patiënten kunnen deze gluten niet verdragen in hun dieet. Wanneer zij voedsel eten dat gluten bevat, heeft dit ernstige gevolgen voor hun dunne darm. Hoe groter de oppervlakte van de darm, hoe meer voedsel het lichaam op kan nemen. 

De oppervlakte wordt daarnaast vergroot door darmvlokken (zogenaamde villi) die veel weg hebben van vingers. Coeliakie leidt tot afbraak van deze villi in de dunne darm met als gevolg dat nutriënten uit voedsel niet meer goed worden opgenomen door het lichaam. Onze visualisatie verwijst naar deze villi. Daarnaast is de visualisatie ook te interpreteren als een graanveld dat wordt beïnvloed door de wind.

Campagne, datavisualisatie, data visualization, data visualisation, processing