07-04-2017 - Dutch Designers Magazine, uit op 8 april 2017

Het twaalfde nummer van Dude, Dutch Designers Magazine waarin Gijs Kast duidelijk maakt dat je als illustrator dingen moet uitvergroten, overdrijven en filteren en vooral ook origineel moet zijn.

Gijs Kast
'Er sluipt altijd wel iets viezigs in mijn tekeningen', zegt Gijs Kast. Toch is hij een veelgevraagd illustrator. Vergis je niet, daar heeft Gijs wel zijn benen voor onder zijn lijf uit moeten rennen.

 

'TOEN IK IN OPDRACHT GING WERKEN
BEN IK OOK BEST VAAK TERUGGEFLOTEN'

Gijs Kast

 

Zijn tekeningen, vooral portretten, zijn alles behalve mooie plaatjes. Hij schuwt de confrontatie in zijn werk niet en heeft een fascinatie voor de zelfkant van de samenleving. In het hoofdinterview gaat hij onder meer in op de waarde van goed opdrachtgeverschap, illustratie als designdiscipline, de balans tussen werken in opdracht en eigen projecten, zelfpromotie en het belang van originaliteit.

Continued
Bij de term illustratie denkt de gemiddelde Nederlander aan Dick Bruna. Maar het veld is veel breder dan dat: van animatie tot strategievisualisatie, van verpakkingen tot handleidingen op Wikihow. Maar de grenzen zijn vaag, de terminologie betwist. Het veld is volop in beweging. In het hoofdartikel verschillende illustratoren die elk een deel van hun discipline vertegenwoordigen.

Verder in deze Dude de carrière van productontwerper en rasondernemer Floris Schoonderbeek, Rotterdam als creatieve hotspot, de nieuwe Creative Heroes Award, het internationale succes van eventontwerpbureau WINK, de verzamelwoede van een stoelenliefhebber en heel veel meer.

Dude is een uitgave van de BNO. Dude is gratis voor leden, maar ook te koop voor niet-leden.

Meer informatie ›