10-10-2014 - Dutch Designers Magazine, verschenen 11 oktober 2014

Het tweede nummer van Dude, Dutch Designers Magazine, waarin jubilerende 'dude' Wieki Somers praat over ambacht, materiaal en het grote belang van tijd en experiment.

Wieki Somers

'Hoe kunnen we producten ontwerpen waarbij mensen de alledaagse omgeving op een andere, intensere manier ervaren', vraagt productontwerper Wieki Somers (1976) zich af. Met levenspartner Dylan van den Berg vormt ze het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Wieki Somers. Haar succes is internationaal misschien wel groter dan nationaal. De expositie in Museum Boijmans van Beuningen, ter ere van het tienjarig bestaan van de studio, zou daar snel verandering in kunnen brengen.

 

'SNEL EEN COMMERCIEEL
PRODUCT ONTWERPEN
IS NIET ONZE KRACHT'

Wieki Somers

 

In Dude vertelt Wieki Somers over ondernemerschap, toeval en tijd voor experiment, en haar inspiratiebronnen, die zij vaak over de grens zoekt. Ook maakte ze een beelddialoog met fotografe Elspeth Diederix, die de belangrijkste thema's in Somers' werk verbeeldde. Wieki's sterke voorliefde voor de Japanse cultuur – waar zij haar nieuwe serie lampen Mitate op baseerde – komt terug in columns en een interview met de Japanse designer Eisuke Tachikawa (Nosigner).

Continued

'Ontwerpers kunnen voor organisaties en ondernemingen de aanjager zijn van vernieuwing of bezinning. Als buitenstaander zijn ze vaak beter in staat om mogelijkheden en kansen te onderkennen en deze te concretiseren', stelt Wieki Somers. In 'Visionair of hofnar' wordt bekeken op welke wijze de ontwerper kan ingrijpen in het bedrijfsproces.

Verder in deze Dude onder meer de carrière van Kevin Davis, tips en praktijkervaringen rond het positioneren van je creatieve bedrijf, gewaardeerde designopdrachtgever Artis en letterpunk Mark van Wageningen (NovoTypo).

Dude is een uitgave van de BNO. Dude is gratis voor leden, maar ook te koop voor niet-leden.
Meer informatie ›