Waarom hebben jullie gekozen voor B Corp-certificering?
‘‘In december 2023 hebben we na een traject van 1,5 jaar onze certificering gehaald. In retrospectief was het eigenlijk het samenkomen van meerdere dingen. Na corona zijn we behoorlijk hard gegroeid. De fundamentele vraag drong zich op: voor wie doen we dit eigenlijk – en waarom? Tegelijkertijd werd vanuit ons eigen team de ambitie uitgesproken om B Corp te worden. Die intrinsieke motivatie, gecombineerd met onze interesse voor grote maatschappelijke thema’s en de behoefte aan focus, heeft ons in beweging gezet.’’
Foto: TODAY headquarters
Wat heeft het jullie als bureau opgeleverd — en wat is er veranderd?
‘‘B Corp is eigenlijk een framework dat verschillende onderdelen van je organisatie onder de loep neemt. Het heeft ons dan ook op meerdere vlakken iets opgeleverd. Zo beoordelen we potentiële klanten nu strikter op aansluiting bij onze waarden en de B Corp-richtlijnen, wat heeft geleid tot een scherpere new businessfocus. Daarnaast worden we inmiddels geselecteerd door nieuwe opdrachtgevers juist omdat we B Corp-gecertificeerd zijn. Ook op de arbeidsmarkt zien we een positief effect: sollicitanten beschouwen onze certificering als een duidelijke meerwaarde en kiezen bewust voor een bedrijf waar ze graag willen werken.
Wat er inhoudelijk veranderd is? Verrassend genoeg niet zoveel voor ons. We deden al veel dingen die naadloos aansluiten bij de B Corp-gedachte. Het verschil is dat het nu ook officieel zo erkend wordt — en dat voelt goed.’’
“Inmiddels worden we geselecteerd door nieuwe opdrachtgevers omdat we B Corp-gecertificeerd zijn.”
Hoe nemen jullie klanten mee in jullie duurzame en sociale missie?
‘‘Eigenlijk gaat dat heel organisch. Veel klanten gaan er al vanuit dat we met duurzaamheid en maatschappelijke impact bezig zijn. En dat klopt ook. We geloven dat dit bewust wordt meegenomen in hun keuze voor ons bureau.
Daarnaast delen we actief wat we doen: via social media, onze nieuwsbrief, en ook in directe samenwerking met klanten. Denk aan workshops, of aan onze open kennisavonden onder de noemer Bright Talks. Zo ontstaat er vanzelf een gedeeld bewustzijn en gesprek over wat er beter kan — en hoe.’’
Welke tips heb je voor andere bureaus die met B Corp of duurzaamheid aan de slag willen?
‘‘Zorg dat je het werk rondom het assessment goed verdeelt — het is namelijk behoorlijk tijdsintensief. Denk vooraf goed na over wat je al doet, en waar je nog moet bijschaven. Een B Corp-wording krijg je (gelukkig) niet cadeau: het assessment bestaat uit meer dan 200 vragen, en je antwoorden worden grondig geverifieerd. Cijfers, documenten, beleid — het moet allemaal aantoonbaar zijn.
Bij ons heeft het hele traject ongeveer anderhalf jaar geduurd, en we hebben alles volledig inhouse gedaan. Hoe beter je voorbereid bent, hoe soepeler het gaat. De richtlijnen zijn onlangs vernieuwd, dus het is slim om de meest recente info te checken op de officiële B Corp-website.
Goed om nog even aan te stippen: B Corp wordt vaak in 1 adem met duurzaamheid genoemd, maar het is breder dan dat. Het gaat ook over transparantie, inclusie en diversiteit en de rol van je bedrijf in de maatschappij.’’
En tot slot: welke case laat goed zien hoe jullie dit in de praktijk brengen?
‘‘Een mooi voorbeeld van hoe we onze duurzame en maatschappelijke visie in de praktijk brengen, is onze samenwerking met Milence — een joint venture van Volvo Trucks, Daimler Trucks en Traton Group. Hun ambitie is helder: de transitie naar uitstootvrij vrachtvervoer versnellen door binnen vijf jaar een Europees netwerk van 1.700 laadstations voor elektrische vrachtwagens te realiseren.
Onze uitdaging was om een merk te ontwikkelen dat niet alleen staat voor technologische vooruitgang, maar óók voor menselijke waarde — in een sector die van oudsher vooral draait op diesel en efficiëntie. Onder het centrale merkidee Rest and Recharge positioneerden we Milence dan ook als veel meer dan een laadprovider: als een kracht die beweging brengt in de energietransitie én oog heeft voor het welzijn van de mens.
Beeld: branding Milence | Ontwerp: TODAY
Vanaf de start zijn we als lead brand agency intensief betrokken bij Milence. In de uitrol van de branding werkten we volgens een integrale 360-aanpak — van merkfundament en merkidentiteit tot communicatie, content en de ervaring op locatie. Inmiddels is Milence uitgegroeid tot een organisatie met 186 medewerkers, 17 operationele hubs en een duidelijk gezicht binnen de Europese energietransitie. Het is inspirerend om op deze manier mee te bouwen aan een merk dat de toekomst van transport actief vormgeeft.”
Wat is B Corp?
B-Corp, ook wel bekend als Benefit Corporation, is een internationale certificering voor bedrijven die niet alleen winst nastreven, maar ook positieve impact maken op mens, milieu en maatschappij. Bedrijven met dit keurmerk voldoen aan hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en verantwoord bestuur.