#Podcasts

12.06.2024

Designers Inc. met Damon van Drimmelen

In de podcast Designers Inc. by BNO spreekt Roel Stavorinus ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. In deze aflevering: Damon van Drimmelen van ontwerpbureau ManvsMachine.


Ontdek het verhaal achter Damon van Drimmelen, grafisch ontwerper en design lead bij ManvsMachine, een toonaangevend bureau met vestigingen in Londen en Los Angeles. Gespecialiseerd in het produceren van creatieve content, van motion design tot film, typografie en 3D-animatie. Hoe heeft Damon zijn weg naar dit internationale podium gevonden?

Luister mee naar het gesprek tussen Roel Stavorinus en Damon, waarin hij zijn verhaal deelt over zijn reis van passieve student tot actieve ontwerper, en de strategische beslissingen die zijn carrièrepad hebben gevormd. 

Beeld: PostNew, Weird Sensation Feels Good, Exhibition Identity

De kracht van beeld

Damon is blij dat hij koos voor de opleiding CMD in Breda. Het vak filmanalyse verraste hem positief en maakte van hem een actieve student. Hij ontdekte de kracht van het vertellen van verhalen via de lens van de camera. Het begrijpen van de verborgen taal in beeld vormde Damon’s benadering van ontwerpen.

“Ik heb toevallig net heel Breaking Bad weer gekeken, wat prachtige cinematografie heeft. Die serie is enorm goed in visueel vertellen wat er in de binnenwereld van een karakter gaande is. Dat principe raakt mij enorm. Dat je verhalen kunt vertellen met beelden zonder expliciet te zeggen wat het is. Show don’t tell. Dat is toepasbaar op bijna elke ontwerpdiscipline”, vertelt Damon.

Beeld: ManvsMachine, Nike Air Max Kids, Visual Identity

Van student naar ondernemer

Damon kende na zijn studie veel uitdagingen en leermomenten, maar de vele uren zelfstudie naast zijn baan en het opzetten van zijn eigen bedrijf ‘Postnew’ onderstrepen zijn doorzettingsvermogen en toewijding aan zijn vak. Na een stage bij George&Harrison in Eindhoven koos hij voor zijn eerste carrièrestap bij hetzelfde bedrijf, waar hij de fundamenten van grafisch ontwerp leerde kennen. “Ik kwam binnen in korte broek,” vertelt Damon lachend, maar hij ging weg als professioneel ontwerper. Eén met een drijfveer. 

Om beter te worden in 3D-ontwerp, leerde hij zichzelf programma’s als Cinema 4D en After Effects aan door honderden tutorials te bekijken. Damon besteedde veel tijd aan zijn positionering, het ontwerp van zijn website en hoe zij zichzelf naar de buitenwereld presenteerde. Al snel kwamen de internationale klussen binnen. Toch geeft hij toe dat hij zich soms misschien iets te groot voordeed, waardoor hij andere freelancers moest inhuren. “Op een gegeven moment moest ik ‘bureautje spelen’,” zegt Damon, “met serieuze gesprekken over contracten en zo.”

Beeld: ManvsMachine, Fender Acoustasonic Player Telecaster, Campaign

Tip! 

Veel ontwerpers lopen net zoals Damon tegen juridische vragen aan. Als lid van de BNO helpen onze juridische experts je met standaardcontracten en ander advies. Stel je vraag via advies@bno.nl.


Beluister de podcast

Wil je weten hoe het Damon daarna is vergaan? Hoe hij terecht is gekomen bij ManvsMachine, een van de beste internationale bureaus op het gebied van design, film en beeldende kunst? Luister dan naar de podcast op Buzzsprout en laat je inspireren door Damon’s lef, wilskracht en passie voor creativiteit.


Meer informatie


Training Strategisch Brand Design

Wil je ook leren om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief? Schrijf je dan in voor de training Strategisch Brand Design: Merk & Strategie op 18 september. 


De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief, een marketingperspectief, en het perspectief van je opdrachtgever. 

 


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.